Základy manažerskej ekonómie

Kniha Základy manažerskej ekonómie od autorů Zuzany Stoličné a Dalibora Černičky je vhodná pro vysokoškolské studenty se zaměřením na ekonomii. Zdá se, že to bude dobře hodnocený text ve svém oboru. Kniha je zaměřena především na výklad základní teorie, neobsahuje příliš rozsáhlé praktické příklady či studie. Tak by se dal celý text jednoduše shrnout. To by ale byla škoda.

Autoři, Zuzana Stoličná, působící jako docent na Universitě Komenského, Fakultě managementu na katedře ekonomie a financí a Dr. Dalibory Černička, který je v současnosti předsedou představenstva akciové společnosti, která působí jako obchodník s cennými papíry s licencí na provoz obchodního systému, na kterém se obchodují mezibankovní a energetické deriváty, mají jistě čtenářům co sdělit.

Autoři, jak se dočteme v úvodu si zvolili několik dílčích cílů. Zaprvé má kniha ambice stát se kvalitním textem a odborným průvodcem nejen pro studenty ekonomie, ale i pro manažery, kteří mohou poznatky z mikroekonomie úspěšně aplikovat v praxi. Zadruhé věří, že studenti, kteří se dané problematice věnují pochopí, že ekonomie je věda o volbě a rozhodnutích v podmínkách omezených vzácných zdrojů a zamyslí se nad problémy reálného trhu – racionálním rozhodování aktérů v tržní ekonomice. Zatřetí chtějí seznámit studenty se základními pojmy ekonomie, jako je analýza poptávky a nabídky, teorie her, problematika monopolu a oligopolu a administrativní zásahy do ekonomiky.

 Základy manažerskej ekonómie

Připomínají, že učebnice je výsledkem zkušeností z praxe a také výsledkem dlouhodobé pedagogické a výzkumné činnosti. Trochu skromně končí úvod větou, že učebnice poskytuje výklad mikroekonomie ve struktuře, která odpovídá většině zahraničních učebnic s touto tématikou.

Zde lze s autory trochu polemizovat. Domnívám se, že je jedná o text, který, který není zcela běžný a současné učebnice v mnohém převyšuje.

V úvodu autoři velmi stručně uvádí studenty do dějin ekonomického myšlení, v druhé kapitole vysvětlují základní ekonomické pojmy, v kapitole třetí pak problematiku nabídky a poptávky jako základní prvky tržního mechanismu. V dalších kapitolách je velmi přehledně a stručně uspořádán text, který studenta provází jednotlivými faktory, které ovlivňují chování ekonomických subjektů, včetně velmi aktuálního tématu, jakým jsou státní zásahy do tržního mechanismu. Celý text je protkán praktickým a srozumitelným příklady včetně jejich řešení v každé jednotlivé kapitole. V textu je opakovaně studentům připomenuto, že maximalizace zisku je základním a klasickým cílem každé firmy. Připomínají úlohu ekonomů a statistiků a zdůrazňují, že manažer by měl umět jejich poznatky a návrhy interpretovat a využít. Velmi dobře vysvětlují danou problematiku v kapitolách Produkční procesy a náklady, stejně jako Dokonalá konkurence.

Lze namítat, že autoři inklinují ke karteziánského typu myšlení, a učebnice je „pod vlivem“ prof. Samuelsona díky jejímu axiomatičtějšímu pojetí (samuelsonizace). Vyšší matematizaci bych jim však v současné době nevyčítal, naopak. Na své si tedy přijdou jak bayesovci, tak nebaysovci. Je nutné zejména ocenit, že autoři zcela abstrahují od ideologizace, kdy se u mnoha současných i odborných textů nemohu vyhnout pocitu, že se ekonomie stává pouze verbální vědou bez pevných zákonů, jako byla například ekonomie socialistická a v mnoha případech tedy i ta současná.

Základy manažerskej ekonómie od autorů Zuzany Stoličné a Dalibora Černičky, která byla vydána v roce 2021 Spolkem Slováků v Polsku. Hayekovská otázka, zda není nutné v ekonomii začít znovu je výzvou. Tato učebnice může být dobrým průvodcem. Čtenář v ní nalezne ve zhuštěné podobě vše potřebné. Stojí za přečtení.

Daniel Markvart, MBA, DBA


ZPĚT

Tagy: Blog sinne