Cíle regulace pojišťovnictví

Historicky se obecně v ekonomice vyvíjely regulace s argumentací „selhání trhu“. Část společnosti se domnívá, že lze dojít prostřednictvím těchto zásahů k Paretovu optimu. Tržní selhání jsou přičítána výrobní nebo alokační neefektivitě. To je zcela v rozporu s liberálním řádem, který žádné zásahy nepřipouštěl, nebo je připouštěl pouze v omezené míře.

Již Adam Smith považoval tři základní úlohy sátu:

  • zajištění obrany,
  • výkon spravedlnosti,
  • udržování veřejných prací a institucí.

V třicátých letech 20. století připomeňme práce, se stejnou problematikou rozlišení mezi dokonalou a nedokonalou konkurencí (Chameberlin, Robinson), které poukazovaly na nefunkčnost trhů a nutnost státních zásahů. Ve čtyřicátých letech se šířilo keynesiánství se svými státními intervencemi na „záchranu ekonomiky“ (progresivní zdanění, udržování nízkých úrokových sazeb, státní subvence apod.) a dosažení stavu „makroekonomické rovnováhy“. Bismarck vytvořil základy státu blahobytu a sociální zákony, šířil úlohu státu v ekonomice. Často diskutovaný New Deal, který vznikl v USA bez teoretického základu (metodou pokusů a omylů), zavedl významné státní intervence.

Cíle regulace

Stát blahobytu se opírá o aktivity v oblasti sociální, jako např. zdravotnictví, vzdělání, boje s chudobou, nezaměstnaností. Má několik podob, zejména ve Švédsku dosáhl vrcholu. Vyznačuje se především odklonem od osobní odpovědnosti a financováním sociálních potřeb z veřejných rozpočtů a přerozdělováním. V sedmdesátých letech 20. století se v ekonomice projevuje nový jev – stagflace, na který keynesiánsky založená hospodářská politika nedokáže reagovat. Situace otvírá dveře Friedmanově monetarismu, škole racionálních očekávání, ekonomii strany nabídky a teorii veřejné volby. (Vincek, 2006)

Teprve Reaganův program, ruku v ruce s programem M. Thatcher, udává staronový směr v hospodářské politice v podobě snižování vlivu státu, deregulací a omezení přerozdělovací funkce státu. Cílem je nízká inflace, udržitelný hospodářský růst, a především vyrovnaný státní rozpočet. Znamená to dočasný návrat k ekonomickým svobodám, jak je analyzuje The Fraser Institute Indexem ekonomické svobody.

Uhelnými kameny zdravé ekonomiky jsou následující měřené parametry ekonomické svobody:

  • osobní volba,
  • dobrovolná směna,
  • svobodná soutěž a zajištění soukromého vlastnictví.

Svoboda je determinována:

  • velikost vlády,
  • právní řád a ochrana soukromého vlastnictví,
  • přístup ke zdravým penězům,
  • mezinárodní obchod,
  • a především mírou regulace. (Economic Freedom of the World, 2022)

Zcela nové trendy přináší přelom století, nové politické rozdělení světa, transformace socialistických ekonomik a globalizace. Na dynamické změny postupně, opět pod stejnými obavami ze selhání trhu reagují rozdílně jednotlivé státy. Proces vrcholí rokem 2008, kdy lze sledovat opětný návrat ke třetí vlně keynesiánství.

Řetězec událostí, započatý finanční krizí v roce 2008 a následným kvantitativním uvolňováním, ekonomické zásahy v době covid-19, sankce plynoucí z válečného konfliktu na Ukrajině, energetické nerovnováhy s kořeny v ideologii vrcholí v mnoha zemích dvoucifernou inflací živenou ve většině zemí neodpovědnou fiskální politikou. Tento řetězec vede především Evropu k významné recesi. Tyto faktory mají pochopitelně vliv i na pojišťovnictví.

V pojištění jsou vlády vedeny k regulacím, jak bylo uvedeno, především ochranou spotřebitele (klienta), zejména pak dostát závazkům pojišťovně uhradit škody. Neuhrazené závazky ohrožují fungování celého mechanismu internalizace, ohrožují existenci ekonomických subjektů. Platební neschopnost pojišťovny vyvolává negativní externalitu.

K zamezení NE (negativní externalita) používá regulátor dva základní přístupy:

  • zabránění platební neschopnosti (etiologická opatření),
  • minimalizováni výskytu NE omezením externích nákladů (paliativní opatření).

Pokud je regulace úspěšná, lze omezit platební neschopnost na nulu, za cenu ztráty efektivnosti a nepřetržitého monitoringu, tedy regulace se stává věčnou. Minimalizace pravděpodobnosti je dána podmínkami vstupu na trh.

Dalším problematickým bodem může být míra transparentnosti. Pojistná smlouva je smlouvou odvážnou. Nabídky pojišťoven jsou pro spotřebitele i na úrovni MSP zpravidla komplikované, obtížně srovnatelné. Řešením může být buď jednoduchý produkt, který je pro srovnání jednodušší, nebo zapojení PM, který je schopen přehledně nabídky zpracovat a upozornit klienta, v souladu s požadavky na krytí rizika, na rozdílnosti.

Případná ztráta důvěry, což je dalším stimulem pro regulace, se jeví jako neopodstatněná, runy na pojistitele nejsou obvyklé a v případě platební neschopnosti jsou kmeny transferovány na jiného pojistitele, tedy přechodem ke konkurenci.

Problematická se jeví i dotace pojistného, např. u zemědělských rizik (plynoucí z původního CAP – Common Agricultural Policy), některých typů zdravotního pojištění, stejně jako regulace pojistného, která má způsobit tzv. dostupnost všem.

Problém nepříznivého výběru, zejména u povinných pojištění, vedl již v historii ke tvorbám rezervních fondů, které vznikaly přirozenou formou – z potřeb všech aktérů. Regulátoři mají stále sklony zřizovat různé typy garančních fondů, a to kvůli ochraně spotřebitele. Pokud není tato regulace kombinována s regulací ceny, klient má tendence vyhledávat pojistné krytí s nejnižší možnou cenou i u rizikovějších pojistitelů. Garanční fond jim pak poskytuje určitou míru jistoty. U některých velkých rizik ručí vlády za případné pohledávky z peněz daňových poplatníků.

Pro existenci systémového rizika musejí existovat tři kritéria, která musejí být splněna:

  • velikost,
  • propojenost,
  • nedostatek substitutů v případě krize. (Cummins a Weiss, 2010)

Regulace v oblasti systémového rizika je sporná, jak uvádí Cummins a Weiss (2010). Propojeností (u pojišťoven) je možno vyloučit domino efekt u většiny produktů (s výjimkou úvěrového pojištění), tedy propojenost není rizikem jako je tomu u bank. Bankovní služby lze nahradit v krátkém časovém úseku obtížně, výpadek pojištění lze nahradit relativně rychle. Z dlouhodobého hlediska by výpadky bank a pojišťoven poškodily ekonomiku. Pákového efektu pojišťovny využívají mnohem méně než banky.

Distribuce pojištění a regulace

Poměrně diskutovanou problematikou, prostřednictvím médií částečně zkreslovanou, je distribuce pojištění. Ta úzce souvisí zejména v oblasti občanského pojištění s AI a ochranou spotřebitele, na úrovni podniku zejména s asymetrií informací. Na úrovni podniku je distributorem zpravidla pojišťovna nebo PM. Pokud dochází ke standardnímu procesu PMK, kde probíhá validní diskuse nad problematikou rizika, lze, pokud všechny strany poskytují dostatečné množství pravdivých informací, problémy AI do jisté míry eliminovat. V rámci digitalizace a úspory nákladů je často využívána elektronická distribuce prostřednictvím „sjednávacích SW“, případně „srovnávačů“. Autor se domnívá, že tento způsob uzavření PS je vhodný pouze u typizovaných produktů (povinná ručení, cestovní pojištění apod.). Chybějící možnost konzultace a prefabrikované produkty způsobují i na úrovni podniku řadu nepředvídatelných situací zejména při následné likvidaci PU. Srozumitelnost předkládaných dokumentů v digitální podobě se nejeví jako optimální. Z výsledků příslušné studie pro Evropskou komisi (Kunertová, 2020) totiž vyplývá, že „zákazník měl, pokud možno rozumět tomu, co si kupuje, je otázkou, jak moc je možné zajistit klientovo porozumění v podobě a formě, v jaké si přeje danou službu obdržet.“

Z výsledků studie pro Evropskou komisi totiž vyplývá:

  • Veškeré informace si spotřebitel přeje obdržet ve stručné, výstižné a přívětivé podobě (ideální jsou grafická znázornění za použití ikon a barevného odlišení).
  • Podstatné je načasování informací, aby je spotřebitel obdržel v době, kdy jsou pro něj skutečně podstatné a pomohou mu zorientovat se v prodejním procesu.
  • Spotřebitelé se neradi rozhodují pod tlakem při on-line nákupu, srovnávače jsou dobrý a vyhledávaný pomocník, ale jen pokud jsou skutečně objektivní.
  • Spotřebitelé oceňují, když jim je transparentně představena alternativní nabídka a jsou informováni, zda si mohou nejen přibrat, ale i ubrat případná doplňková pojištění a připojištění.
  • Spotřebitelé se často rozhodují podle výše pojistného, což má vliv na jejich podpojištěnost, neboť si často nejsou vědomi, že ve skutečnosti potřebují vyšší rozsah krytí či limity. (Kunertová, 2020)

Z výše uvedeného vyplývá, že v současné době se u klientů na úrovni podniku, kdy je katalog rizik komplikovanější, nedá počítat s výraznou změnou k měnícím se potřebám pojistného krytí v digitální společnosti 5.0 a že standardní osobní vztah na úrovni PK nebo PMK je stále aktuální, pokud mají všechny strany procesu získat validní informace o riziku.

Zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb

Nařízení (EU) 2019/2088 o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb uvádí: „Účastníci finančního trhu, kteří zohledňují hlavní nepříznivé dopady na záležitosti udržitelnosti, musí rovněž vysvětlit, zda a jak jejich finanční produkty zohledňují hlavní nepříznivé dopady.“ (eur-lex.europa.eu, 2021). Tato regulace plynoucí z ideologie GD má zcela zásadní dopady na účastníky finančního trhu, společně s dalšími opatřeními se snaží zcela vyloučit některá „nepodporovaná“ odvětví ekonomiky z trhu. (příloha č. P)

V této souvislosti je nutné připomenout, že se nejedná o žádnou liberalizaci společného evropského trhu a podobná nařízení připomínají spíše CPE (centrálně plánovanou ekonomiku). Je nutné si v těchto souvislostech mimo jiné položit otázku, jak vypadá v tomto kontextu neudržitelná ekonomická činnost.

Výběr regulatorních podmínek pro třetí čtvrtletí roku 2022 (Bankovnictví, 10/2022) přináší řadu pozoruhodných novinek, kromě prováděcích nařízení pro kapitálové trhy, souboru pravidel pro digitální služby v rámci ochrany spotřebitele a platebního styku, i nařízení RTS 2022/1288 o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností finančních služeb (SFDR). Řada povinností souvisejících i ideologií EGD (European Green Deal) a FIT für 55, respektive zveřejňováním informací o tom, že produkty „výrazně nepoškozují vytyčené cíle“ je působivé. Ve zprávě se uvádějí i výsledky zátěžového testu klimatických rizik – jak mohou ovlivnit evropský finanční systém – a kdo? k vývoji metodik, které do rámců řízení rizik zahrnou aspekt klimatických rizik a dlouhodobé horizonty. To je s ohledem na neredukovatelnost budoucích stavů světa skutečně impozantní.

Orgán EIOPA v rámci tzv. udržitelných financí, které považuje za strategické (pravděpodobně nereflektuje katastrofální stav veřejných financí s vysokou mírou zadlužení řady zemí EU). Považuje současné krytí rizik (zejména rizik pandemických, kybernetických, přírodních katastrof a důchodů) za nedostatečné. Bere sice na vědomí, že ne všechna tato rizika jsou pojistitelná, že o ně klienti nejeví zájem, nicméně ti, kteří o ně zájem mají, musejí být uspokojeni. Autorka Petra Hielkema (2022) požaduje pojistné krytí takových rizik v budoucnu za klíčové, a to za předpokladu, že bude k dispozici za dostupnou cenu. Konstatuje, že pojišťovny hrají důležitou rolu v boji proti změně klimatu. Obává se, aby v sektoru pojišťovnictví nebyla prezentována žádná nepodložená tvrzení v souvislosti s udržitelností. Je si sice vědoma, že pojišťovny historicky obvykle zvládaly katastrofická rizika a považuje pojišťovny za ochotné partnery ideologie GD a odměňuje je návrhem revize Solvency II na příznivější, ale skutečně obezřetné zacházení s dlouhodobými investicemi. Solvency II považuje za základní stavební kámen regulace s cílem být ještě robustnější. (Bankovnictví, 10/2022, s. 45–47)

Lze nalézt i řadu dalších příkladů, kdy ideologie a s nimi spojené regulace zasahují do tržního hospodářství, nereflektují přirozený vývoj stavů světa a snaží se diktovat nové podmínky (aniž by po nich byla poptávka) v rámci kolektivistických postojů.

Byrokracie

Obecně jsou nástrojem k prosazení RSZ (regulace a státní zásahy) jsou pak zákonodárci na úrovní EU, jednotlivých států, regulační orgány, komise, výkonnými složkami jsou pak byrokraté na různých úrovních a s různými pravomocemi.

Regulace a státní zásahy jsou prováděny zejména:

  • legislativním procesem:
    • na úrovní EU,
    • na úrovní jednotlivých zemí,

    regulacemi:

    • na úrovní EU,
    • na úrovní pověřených institucí,
    • na úrovni jednotlivých zemí.

    V kapitole 5., Právo a etika bylo řečeno, že neexistuje žádné jednání, které by bylo správné nebo nesprávné samo o sobě. Jedná se vždy o to, co způsobuje. Čin jest. (Vácha, 2012) Dále se uvádí, že: „Žádné jednotlivé lidské jednání není plně determinováno bez konkrétního účelu, jehož zamýšlí dosáhnout“. (Hayek, 1967) Právo a etika se prolínají. Vztah mezi systémem mravních a právních norem je velmi subtilní. (Nesvadba, 2009) Bauman konstatuje, že společnost opustila pevné břehy a tekutina nabývá libovolné formy podle toho, jak se to komu hodí a jakou upřednostňuje politickou agendu.

    Podstatným okamžikem pro vztah práva a pojišťovnictví bylo schválení Všeobecného občanského zákoníku z roku 1811, jeho součástí se staly aleatorní (odvážné) smlouvy, dále rozhodnutí císaře Františka I. z roku 1819. I navzdory snahám regulovat hospodářské poměry, zůstalo pojišťovnictví v soukromých rukou. Nezměnil to ani pojišťovací regulativ z roku 1896.

    V dnešní době není znám přesný počet aktuálně platných zákonů, Šámal (2018) odhaduje 2 mil. právních norem. Mesršmíd (2015) ve snaze zorientovat se v regulaci pojišťovnictví v EU uvádí impozantní počet zákonů, norem a nařízení, které jsou nuceni aktéři v procesu PMK akceptovat. Všechny normy vznikají ve snaze homogenizovat lidské jednání a hledat v současné dynamické době způsoby, jak ochránit spotřebitele. Optimální řešení pro vzájemnou kooperaci při zachování svobody je, a v historii bylo, vždy komplikované.

    Max Weber (1925) uvedl, že byrokracie je jedna z nutných podmínek modernizace společnosti. Je součástí výkonné moci ve státě (konfederaci) a podílí se formálně na výkonu správy a vlády v jisté hierarchii nadřízenosti. Zpravidla je vnímána v negativních konotacích. Je to administrativní činnost, která do jisté míry řídila téměř všechny aspekty veškerého veřejného života. Řada i soukromých institucí, ale i privátních podniků je byrokraticky řízenou organizací. Tento způsob řízení lze sledovat u řady korporátních organizací (korporatokracie). Tento způsob výkonu moci rozdělil Etzioni (1995) v roce 1961 na moc donucovací, normativní a odměňující. Mises (2002) si v roce 1944 uvědomil, že samotná existence byrokracie, která zasahuje do ekonomických vztahů, má tendence se dále rozšiřovat a je sama zdrojem své expanze. (Mises, 2002, s. 12) Státní zásahy do soukromého sektoru mají také tendence na všech úrovních ekonomické činnosti vytvářet monopoly pomocí nástrojů, které jim vládní politiky dávají k dispozici. Státní správa má občanům, tedy i aktérům směny především sloužit, nikoli je nutit k poslušnosti. Byrokrat je nejen administrativním pracovníkem, ale také voličem. Je tedy složité byrokracii, v případech, kde se jeví jako neúčinná a zbytečná, odstranit. Dotazovaní v otázkách č: 1 a 2 docházejí téměř k jednoznačnému závěru, že současná společnost je přebyrokratizovaná. Teorie veřejné volby, vydělená z ekonomického mainstreamu, mimo jiné potvrzuje, že byrokraté sledují především vlastní zájmy. Mises staví do protikladu poněkud nesmyslného výrazu selhání trhu protiklad selhání vlády. Státní úředník a kterýkoli etatista, který obhajuje svou činnost, se tedy zpravidla odvolává na přání lidí, což je důsledek (neudržitelného) konceptu společenské smlouvy (platí to, co si lidé dohodnou). (Mises, 2002, s 18)

    RSZ a byrokraté ovlivňují ekonomickou činnost člověka a přirozené procesy a interakce mezi jednotlivými aktéry směny. Míru zátěže lze měřit indexem byrokracie – příloha E.

    Vliv korporací a médií na sektor pojišťovnictví

    Celou společnost v současnosti ovlivňují kromě hospodářské politiky také média, jak bylo vysvětleno v kapitole 4.4.3. Globalizovaná média s různou intenzitou ovlivňují v globalizovaném světě všechny aktéry ekonomického procesu, pojišťovnictví nevyjímaje. Neovlivňují, jak tomu bylo v minulosti, pouze jednotlivosti, ale jsou spolutvůrcem politiky států a tím i hospodářské politiky. Politické strany, stejně jako korporace, vzájemně spolupracují s médii a spoluvytvářejí pohled na různé jevy světa. V literatuře je tento výsledek symbióz nazýván dominantní zdroje a informační monopol. Jedná se o různé techniky komunikace s veřejností, které začaly do podnikové sféry pronikat od roku 1850 v USA, a jak uvádí Ftorek (2010, s. 26–27), sehrála velkou úlohu při expanzi průmyslu. Tento okamžik je nástupem public relations (PR). Média dnes vedle funkce ideologické a informační představují předmět podnikání, hlavní příjmy v současnosti pocházejí z reklam a inzerce. Média musejí přilákat publikum a předložit mu zajímavý, často ideologicky zabarvený obsah. Nejsou čistě prostředkem k přenosu informací. V tomto paradigmatu lze jen těžko očekávat, že budou čtenářům poskytovat pouze relevantní informace, které by klient (příjemce informace) za relativně malých transakčních nákladů očekával a eliminoval dodatečně AI.

    Závěr metodologie – současného stavu zkoumání dané problematiky

    Z výše uvedeného přehledu rezultuje, že úvahy o riziku a celý proces eliminace a transferu rizika (finanční eliminace důsledků rizika) na úrovni procesu PMK, kdy se změnil katalog rizik a možnosti, jak s rizikem pracovat, je ovlivňován celou řadou exogenních a endogenních vlivů.

    Pro aktéry (PMK) plynou z textu nejen v oblasti emergy risk následující body:

    • Všichni aktéři pracují s asymetrickými informaci, což ovlivňuje celý proces.
    • Makléř může eliminovat asymetrii informací.
    • Pojišťovna hodnotí především kvantitativní stránku.
    • Klient může riziko hodnotit po stránce kvantitativní i kvalitativní.
    • Kritéria při výběru pojistitele jsou individuální.
    • Na celý proces má vliv také distribuce a marketingové nástroje (včetně médií).
    • Všechny aktéry ovlivňují regulace a státní zásahy.
    • Klienti vyhledávají jistotu.

    Daniel Markvart, MBA, DBA

    Použitá literatura

    1. BAUMAN, Zygmunt, 1999. Globalizace: důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta. Souvislosti (Mladá fronta). ISBN 80-204-0817-7.

    2. BAUMAN, Zygmunt, 2002. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. Post (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-11-3.

    3. DAŇHEL, Jaroslav, 2002. Kapitoly z pojistné teorie. Praha: Oeconomica. ISBN 80-245-0306.

    4. DAŇHEL, Jaroslav, 2006. Pojistná teorie. 2. vyd. [Praha]: Professional Publishing.

    5. FTOREK, Jozef, 2010. Public relations a politika: kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3376-0.

    6. HAYEK, Friedrich A. von, 2006, The constitution of liberty / F.A. Hayek ; introduction by Irwin M. Stelzer. Abingdon : Routledge, xiii, 498 s. brož. (Routledge classics) ISBN 0-415-40424-X; 978-0-415-40424-2.

    7. HAYEK, Friedrich A. von, 1995. Osudná domýšlivost: omyly socialismu. Praha: Sociologické nakladatelství. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 8085850052.

    8. HAYEK, Friedrich A. von, 1991. Cesta k nevolnictví. Praha: Občanský institut.. ISBN 80-900190-0-5. ISBN 80-86946-00-2.

    9. KAHNEMAN, Daniel and Amos, TVERSKY, 1979. Prospect Theory: An Analysis of Decision undel Risc. In: Econometrica, Vol. 47, No. 2. (Mar., 1979), pp. 263-292. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/1914185

    10. MARKVART, Daniel a Jaromír TICHÝ. Diagnostika vlivu asymetrie informací v prostředí pojistného trhu na rozhodování aktérů procesu vnímání, hodnocení a řízení podnikových rizik. In: Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2021. © Copyright 2021 SCIEMCEE. MAGNANIMITAS. Hradec Králové, Czech Republic. roč. XII. 20.12.2021 - 22.12.2021. pp. xx-xx. ISBN 978-80-87952-33-7.

    11. MESRŠMÍD, Jaroslav, 2015. Regulace pojišťovnictví v EU. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-146-8.

    12. NESVADBA, Petr, 2009. Policejní etika. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-195-3.

    13. VON MISES, Ludwig, 2014. Hospodářská politika: myšlenky pro dnešek a zítřek. Praha: Ludwig von Mises Institut. ISBN 9788087733110.

    14. VON MISES, Ludwig, 2018. Lidské jednání: pojednání o ekonomii. Druhé vydání. Přeložil Josef ŠÍMA. Praha: Liberální institut. ISBN 978-80-86389-61-5.

    15. VON MISES, Ludwig, 1994. Antikapitalistická mentalita. Praha: Občanský institut. ISBN 8090165907.

    16. VON MISES, Ludwig, 2019. Liberalismus. Druhé, doplněné vydání. Přeložil Alžběta KVASNIČKOVÁ, přeložil Zdeňka TALÁBOVÁ, přeložil Josef ŠÍMA, přeložil Pavel MISES. Praha: Liberální institut. ISBN 978-80-86389-62-2.

    17. VON MISES, Ludwig, 2002. Byrokracie. Praha: Liberální institut. ISBN 80-86389-22.7.

    18. ŠÁMAL, Pavel, 2018. Nových zákonů je zbytečně moc, máme už přes dva milióny norem. Nejvyšší soud [on-line]. [cit. 2021-08-23]. Dostupné z: https://nsoud.cz/Judikatura/ns_web.nsf/print/Proverejnostamedia~Napsalionas~Novych_zakonu_je_zbytecne_moc__mame_uz_pres_dva_miliony_norem~

    19. TICHÝ, Jaromír a Daniel MARKVART. Diagnostics of the influence of information asymmetry on decision-making in the insurance market. In: 17h CER Comparative European Research Conference - International Scientific Conference for Ph.D. Sciemcee Publishing, London, April 25-27, 2022, vol. IX., issue I., pp. 75-81. ISBN 978-1-7399378-1-2.

    20. VÁCHA, Marek Orko, Radana KÖNIGOVÁ a Miloš MAUER, 2012. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál. ISBN 9788073677800.


    ZPĚT

    Tagy: Blog sinne